TUOTTAJAN KÄSIKIRJA

Tämä käsikirja sisältää ohjeistuksen Maalta -palvelun hallintapuolen käyttämiseen. Ennen palvelun käyttöönottoa, tuottajan, joka aikoo ryhtyä palvelun käyttäjäksi, tulisi lukea sivuston Tilaus & toimitusehdot, Tietosuojaseloste sekä perehtyä Checkout maksupalvelun shop-in-shop ratkaisuun ja ehtoihin.

1 – Rekisteröityminen & käyttäjätietojen hallinta


Voit rekisteröityä palveluun alla olevan linkin kautta.

Rekisteröityäksesi palveluun sinun tulee täyttää puhelinnumerosi sekä sähköpostiosoitteesi ja luoda itsellesi salasana.
Tietojen täyttämisen jälkeen paina ‘Rekisteröidy’, jonka jälkeen järjestelmä kirjaa sinut automaattisesti sisään sekä ohjaa sinut hallintapuolen etusivulle.

1.2 – Käyttäjätietojen hallinta

Käyttäjän tietojen muokkaaminen onnistuu valitsemalla oikeasta kulmasta oma sähköpostiosoitteensa, joka avaa alavalikon ja täältä valitaan kohta ‘Tiedot’.
Uuden käyttäjän tulisi tätä kautta täyttää aluksi henkilötietonsa järjestelmään, ennen tuottajaprofiilin lisäystä.

‘Tiedot’ painike avaa käyttäjän tiedot näkymän, josta tietoja pääsee muokkaamaan.

Tämän jälkeen pääset sivulle, jossa voit hallita henkilötietojasi.
Paina ‘Tallenna’, ja henkilötietosi tallentuvat järjestelmään.

2 – Tuottajatietojen hallinta

2.1 – Tuottajatietojen lisääminen

Uuden tuottajaprofiilin ja käyttäjän luominen onnistuu oikeasta kulmasta ‘Tuottajat’ -> ‘Liitä tuottaja’. Tämä vie sinut uudelle sivulle, jossa pääset täyttämään tuottajaprofiilin tiedot.

Facebook ja Instagram kohtiin tulee täyttää täysi osoite kyseiseen profiiliin. Esimerkiksi Facebook kohtaan tulisi syöttää https://www.facebook.com/testituottaja
Kuvan asettaminen onnistuu klikkaamalla ‘Choose file’ tai ‘Valitse tiedosto’ tms. Mikäli kuva pitää vaihtaa, niin se onnistuu vain valitsemalla sama painike uudestaan ja valitsemalla uusi kuva. Kuvan tulee olla jossakin näistä muodoista: jpeg, jpg, png tai gif.
Tuottajaprofiilin luomisen jälkeen järjestelmän vasemmassa reunassa sijaitsevaan valikkoon ilmestyy profiilin hallintaan liittyvät linkit.

2.2 – Tuottajatietojen muokkaaminen

Tuottajatietojen muokkaukseen pääset, kun valitset vasemmasta valikosta tuottajanimesi. Tämä avaa sivun, jossa lukee aiemmin syötetyt tiedot ja painikkeen, jolla tietoja pääsee muokkaamaan.

2.3 – Tuottajaprofiilin käyttäjien hallinta

Vasemman puolen valikosta tuottajaprofiilin nimen alta löytyy linkki käyttäjien hallinnan sivulle nimellä ‘Käyttäjät’. Tältä sivulta voidaan lisätä ja poistaa käyttäjiä, joiden halutaan voida hallita tuottajaprofiilia.

Huom! Käyttäjän tulee olla rekisteröitynyt palveluun, ennen kuin hänet voidaan lisätä tuottajan käyttäjäksi.

3 – Tuotteiden ja myyntierien hallinta

Palvelu on rakennettu siten, että jokaisella tuotteella on olemassa omat myyntieränsä. Tämä helpottaa varastosaldon seuraamista ja myynnin ajoittamista.

3.1 – Tuotteiden hallinta

Pääset lisäämään tuotteita valitsemalla vasemman puolen valikosta kohdan ‘Tuotteet’.

Tähän listanäkymään tulee näkyville kaikki syöttämäsi tuotteet.

Ensimmäinen vaihe on luoda tuote, jolle myöhemmin luodaan myyntierä.

Kun tuote on luotu, avautuu mahdollisuus lisätä tuotteelle myyntieriä. Myyntierien hallintaan pääsee halutun tuotteen muokkaussivulta, tai kaikkien tuotteiden listaus sivulta.

3.2 – Myyntierien hallinta

Tuotekohtaisiin myyntieriin pääset ‘Tuotteet’ sivulta. Listanäkymässä näkyy kaikki tuotteesi ja tietyn tuotteen myyntieriä pääset hallitsemaan kyseisen tuotteen rivin päästä löytyvällä vihreällä kynä painikkeella.

Tuotteen myyntierät on jaettu aktiivisiin myyntieriin, eli myynnissä nyt oleviin tai myyntiin tuleviin, sekä vanhoihin myyntieriin, joiden myyntiaika on päättynyt tai varastosaldo on myyty loppuun.

Tuotteen varastosaldo päivittyy automaattisesti kuluttajien tehdessä tilauksia. Voit halutessasi päivittää yhden myyntierän varastosaldoa suuremmaksi tai pienemmäksi varastosi tilanteen mukaan.

Myyntierälle voi myös päivittää erillisen hinnan kuin tuotteella, mikäli tilanne sitä vaatii.

Myyntiaika tarkoittaa aikaa, jolloin tuote näkyy ostettavissa sovelluksessa.

3.3 – Myyntien raportointi sivu

Vuosittaista ja kuukausittaista myyntiä voi tarkastella ‘Raportointi’ -sivulla.

Sivu tarjoaa mahdollisuuden tarkastella vuotuisia ja kuukausittaisia myyntitilastoja.

4 – Tilausten seuranta ja hallinta

Kun kuluttaja tekee palvelussa uuden tilauksen, lähtee tilatun tuotteen tuottajalle vahvistussähköposti, joka sisältää linkin tilauksen vahvistukseen. Tätä linkkiä painaessa vahvistat tilauksen saapuneen ja tiedotat kuluttajaa tästä.

Tilauksesi löydät vasemman puolen valikosta kohdasta ‘Tilaukset’. Tämä linkki avautuu sivulle johon listautuu tilaukset, jotka tulisi tänään toimittaa noutopisteelle. Sivun yläosasta löydät myös linkit sivuille, jossa pääset näkemään kaikki toimittamattomat tilaukset sekä kaikki jo toimitetut tilaukset.

Jokaista tilausta kohden on 3 mahdollista toimintoa:

  • Lähettää tilauksen tilaajalle viesti
    • Tästä lisää myöhemmin luvussa 5
  • Lähettää tilauksen toimituspaikkaan viesti
    • Tästä lisää myöhemmin luvussa 5
  • Päivittää tilauksen tilaa

Tilauksen tilan päivitys on tärkeää, sillä tämän tiedon päivitys välittyy niin tilauksen tekijälle, kuin toimituspaikallekkin.

Tilauksella on neljä eri tilaa.

Odottaa toimenpiteitä

  • Tämä on tilauksen oletustila, kun uusi tilaus tehdään.


Vastaanotettu

  • Tämä tarkoittaa, että tieto uudesta tilauksesta on saapunut tuottajalle ja se on huomioitu. Kappaleen 4 alussa mainittu vahvistussähköposti, joka sisältää linkin tilauksen vahvistamiseen, muuttaa tilauksen tilan ‘Odottaa toimenpiteitä’ -tilasta ‘Vastaanotettu’ -tilaan. Tämä on vaihtoehtoinen tapa muokata tilauksen tilaa tuolle sähköposti-vahvistukselle.


Kerätty

  • Tilaus on kerätty valmiiksi, mutta ei ole vielä toimitettu toimituspaikkaan.


Toimitettu

  • Tilaus on valmis ja toimitettu toimituspaikkaan. Tämä on tärkeä muistaa päivittää, sillä muuten toimituspaikka saattaa alkamaan selvittämään tuotteen sijaintia, vaikka se olisi jo toimitettu.

  • Kun tilauksen tila on vaihdettu tilaan ‘Toimitettu’, niin siirtyy tilaus tällöin välilehdelle ‘Toimitetut tilaukset’.

5 – Viestien lähettäminen & vastaanottaminen

Järjestelmä tarjoaa viestien lähettämisen mahdollisuuden. Voit lähettää viestejä vain tuottaja profiilistasi tilanneille asiakkaille sekä kyseisten tilausten toimitus paikoille.

Viestin lähetys tapahtuu valitsemalla tilauslistasta haluamasi asiakkaan alapuolelta olevasta linkistä ‘Lähetä viesti tilaajalle’.

Tuo linkki avautuu uudelle sivulle, johon täyttyy automaattisesti otsikko sen mukaan, mistä tilauksesta ja tuotteesta on kysymys. Lisää viestikenttään viestisi ja paina lähetä.

Järjestelmä luo viestin lähettäjän ja vastaanottajan keskeisen viestiketjun, linkki ‘keskustelut’ -sivulle löytyy vasemman puolen valikon kohdasta ‘Viestit’. Tälle sivulle kertyy kaikki kirjautuneella profiililla käydyt keskustelut.